Home

Historie

Vectura

Victus

Empresa

Fotoalbum

Video

Gastenboek

Links
Scheepvaart
Gegevens mvs Empresa
Vloer renovatie
Empresa

De geschiedenis van het schip is begonnen in het jaar 1934. Op de scheepswerf Chr. Ruthof, te Mainz-Kastel in Duitsland, werd de “Express II” gebouwd. Het schip werd besteld door Rhenania AG te Duisburg. Met de lengte van 58m, een breedte van 7,15m en een diepgang van 2,63m, kon het schip 631ton vervoeren. Voor de voortstuwing werd een 350pk krachtige Deutz geplaatst.
 

In het jaar 1972 werd het schip in Nederland ingevoerd. Het schip kreeg toen de naam, “Inle”, met als domicilie Rotterdam. Deze eigenaar heeft het schip zes jaar later over gedaan aan zijn zoon. De naam “Inle” werd toen veranderd in “Trinity”. In 1980 heeft er een ombouw plaats gevonden bij Stami B.V. in Dordrecht. Waarschijnlijk is dit gebeurd, omdat het schip in die tijd gezonken is geweest. Waarschijnlijk is met de aanbouw van het nieuwe voor- en middenschip, het schip toen ook gelijk verlengd naar 63m, en de diepgang verhoogd naar 2,79m, wat 129ton extra vracht opleverde. Het stuurhuis en de roef is toen compleet vernieuwd.

In 1991 is de “Trinity” overgenomen door Petrina V.O.F. uit Papendrecht, die er de naam “Sawadi” op plaatste. In 1997 is de hoofdmotor vervangen door de huidige Volvo Penta. In 2001 vond er weer een verandering plaats. Het schip werd toen overnomen door Scheepvaartbedrijf Victus te Dordrecht. Die het schip de naam van “Victus” gaf. Deze eigenaar heeft in 2003 de boegschroefunit vernieuwd. Daar er voorheen een Schottel van 120pk in stond, werd er een van Ballegooy stuurrooster geplaatst. Een Daf van 350pk met een schroef van 70cm. 
 

In 2006 vond de laatste verandering plaats, door de overname van Scheepvaartbedrijf Empresa. De naam “Empresa” werd toen op de boeg geplaatst, wat, bedrijf of onderneming, betekent. In september 2008 is er door de van Gemert-groep te Nijmegen, een compleet nieuw stuurhuis geplaatst. Een aluminium zakbare bovenbouw en een nieuwe betimmering.

In september 2009 is bij De Gerlien- Van Tiem een nieuwe stalen vloer gelegd. Deze werd voorzien van een zandgoot, wwar nat geladen zand mee droog gepompt kan worden. Ook doet de Empresa mee met de AIS-transponder proef, waar 895 schepen met mee konden doen. Dit allemaal om een veiliger binnenvaart te creëren.

In oktober 2010 is de Empresa ter verkoop aangeboden. Het is de bedoeling om het schip te verkopen en te stoppen met varen.
In maart 2011 is het schip verkocht, en weggesleept naar Frankrijk, en vaart nu onder franse vlag verder.


Meer foto's in het fotoalbum
...>>

Foto's nieuwe vloer, klik hier...>>

 

HomeHistorieVecturaVictusEmpresaFotoalbumVideoGastenboekLinks
Vervoer over water de juiste weg! - Copyright 2008-2013